تمسخر
عـــــشــــق او تــــوی دلـــهای همه است Text Knydshq hearts love you all
لـــــذت در کنـــــــار دیــــــن ( هرگونه تبلیغات غیر دینی دراین وبلاگ ممنوع می باشد) The good things
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط م شجــــــعیان |

 

 

 

 

Noam Chomsky

نوآم چامسکی، نظریه‌پرداز آمریکایی در گفتگو با شبکه رادیو - تلویزیون 'اس‌بی‌اس' استرالیا: مواضع‌ آمریکا در قبال اسرائیل به موضوعی برای 'تمسخر' این کشور در دنیا تبدیل شده است

وی در پاسخ سوال مجری شبکه درباره تاثیر احتمالی وتوی طرح تشکیل کشور مستقل توسط آمریکا در شورای امنیت گفت: آمریکا این طرح را وتو می‌کند و تاثیر منفی بر جهان عرب خواهد داشت.
تصویب این طرح در مجمع عمومی سازمان ملل بستگی به واکنش اروپا دارد. اغلب کشورهای جهان از این طرح حمایت می‌کند و بسیار بیشتر از تشکیل کوزوو از حمایت جهانی برخوردار است.
مساله این است که اروپا چه خواهد کرد؟ آیا اروپا به بقیه جهان خواهد پیوست و یا اینکه دستورات آمریکا را دنبال خواهد کرد؟
دلیل خوبی برای توسل به سازمان ملل وجود دارد و ما باید به آن توجه کنیم. خطوط کلی و رسانه‌ای غرب این است که اسرائیل خواستار مذاکرات صلح بدون پیش‌شرط است و مقامات فلسطینی بر پیش‌شرط‌ها تاکید دارند. اما این یک نگاه "پروپاگاندایی" به واقعیت موجود است. شما می‌توانید نگاه متفاوت و دقیق تری به این موضوع داشته باشید.
آمریکا و اسرائیل به مدت بیش از 65 سال مانع حل دیپلماتیک موضوع شهرک‌سازی هستند. این چیزی است که اتفاق افتاده است و آنها بودند که پیش‌شرطهایی داشته‌اند. پیش‌شرطها اینها است.
آمریکا مذاکرات را سازماندهی کند یعنی اینکه مذاکرات توسط طرف‌هایی که خواهان رد آن هستند، سازماندهی شود و موضوع دیگر اینکه اسرائیل باید حق ادامه شهرک‌سازی را داشته باشد و آمریکا از این بحث حمایت کرده است؛ این در حالی است که سازمان ملل، شورای امنیت و نهادهای دیگر در مورد غیر قانونی بودن شهرک‌سازی توافق دارند.
پیش‌شرط آمریکا این است که مذاکرات را نمایندگی و میزبانی کند؛ طرفی که مانع تلاش‌های دیپلماتیک برای حل موضوع شهرک‌سازی شده است. اگر قرار بر مذاکرات واقعی باشد، این باید توسط میزبانی مستقل و غیر وابسته مثلا برزیل صورت گیرد. در حال حاضر دو طرف وجود دارد: آمریکا و اسرائیل در یک سو و تقریبا تمام کشورهای جهان در طرفی دیگر.
مذاکرات نمی‌تواند تا ابد به این شکل ادامه یابد. اسرائیل در حال تداوم شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن و محاصره نوار غزه است. در نتیجه مقامات فلسطینی به سازمان ملل توسل جستند چرا که می‌دانند ادامه مذاکرات نتیجه‌ای نخواهد داشت.
چامسکی در پاسخ به سوال مجری در خصوص این نظر که با توجه به نقش میانجیگرانه مصر در آزادی اسرای فلسطینی با اسرائیل، به نظر می‌رسد قاهره در حال ایفای نقش بیشتری در منطقه دارد و تاثیرگذاری آمریکا در منطقه در حال کاهش است، گفت: قطعا، نفوذ آمریکا در حال کاهش است چرا که آمریکا تبدیل به موضوعی برای تمسخر شده است. برای مثال وقتی اوباما می‌گوید طرح تشکیل فلسطین را وتو می‌کند، این برای مردم اغلب کشورهای جهان مسخره است.
برای دهه‌ها، اجماع بین‌المللی برای توقف شهرک‌سازی وجود داشته اما آمریکا مانع اقدام عملی برای ممنوعیت آن شده است. اسرائیل خواهان توقف شهرک‌سازی نیست و توافقات اسلو را نقض کرده است.
اگر رئیس‌جمهور آمریکا متعهد به توقف شهرک‌سازی باشد، قادر به انجام آن خواهد بود. در روزهای اول ریاست جمهوری، وی یکی از افراطی‌ترین روسای جمهوری امریکا بود و حرف‌های زیبایی درباره عدم گسترش شهرک‌سازی می‌زد اما پس از مدتی به ادامه آن کمک کرد.
وی در پاسخ به سوال "خطرناک‌ترین فرد برای جهان در حال حاضر" گفت: معمولا کسی که قوی‌ترین فرد دنیا است، در میان افراد خطرناک برای جهان قرار دارد. قوی‌ترین بازیگر کنونی یک شخص خاص نیست بلکه یک ساختار و سیستمی از قدرت است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: